Εδώ και δυο ημέρες το θέμα που κυριαρχεί στην κιτρινόμαυρη –και όχι μόνο- επικαιρότητα είναι η χειρονομία του Γιώργου Κατίδη, μετά το γκολ που σημείωσε κόντρα στη Βέροια. Επί του θέματος τοποθετήθηκαν σχεδόν άπαντες, όσοι πληροφορήθηκαν την είδηση. Ως απλός οπαδός θα προσθέσω μερικές σκόρπιες σκέψεις στις ήδη υπάρχουσες απόψεις που έχουν κατατεθεί.
Mythbuster
Πρώτα απ’ όλα και προς
αποκατάσταση της έρμης της ιστορικής αλήθειας, ο χαιρετισμός «διά ζωηράς προτάσεως της δεξιάς χειρός τεταμένης με δακτύλους υψωμένους και την παλάμη εις το ύψος του δεξιού οφθαλμού» (ζητώ συγγνώμη από
τα μάτια σας για την εκτρωματική «καθαρεύουσα»), δεν είναι ούτε σπαρτιατικός,
ούτε δωρικός, ούτε γενικότερα αρχαιοελληνικός. Πρόκειται για έναν ακόμα αστικό
μύθο εντασσόμενο στην κατηγορία «τα πάντα
στον κόσμο είναι ελληνικά/αντιγραμμένα από την Αρχαία Ελλάδα». Δεν υπάρχει
καμία αναφορά από αρχαίους Έλληνες συγγραφείς για τέτοιου είδους χαιρετισμό,
ούτε συναντάμε απεικόνισή του σε έργα τέχνης της εποχής. Λανθασμένη είναι και η
εντύπωση περί ρωμαϊκής προέλευσης. Η ιστορική διαδρομή αυτού που από το 1933
ονομάζουμε «Hitlergruß»,
ξεκινά το 18ο αιώνα, όταν και εμφανίζεται σε ζωγραφικούς πίνακες που
αναπαριστούσαν σκηνές της Αρχαίας Ρώμης, όπως ο πίνακας «Ο Όρκος των Ορατίων»
του Jacques-Louis David. Δύο αιώνες αργότερα, η καλλιτεχνική αυτή επινόηση πέφτει
θύμα του Μπενίτο Μουσολίνι, ο οποίος την εντάσσει στη φασιστική ιδεολογία και
τη βαφτίζει «saluto romano»,
θέλοντας να δημιουργήσει δεσμούς ανάμεσα στο καθεστώς του και την ρωμαϊκή
παράδοση (κλασική τακτική κάθε φασίστα η διαστρέβλωση της πολιτιστικής
κληρονομιάς των λαών και η πατριδοκαπηλία). Ο χαιρετισμός περνά σύντομα τα
σύνορα της Ιταλίας και αντιγράφεται από τον Χίτλερ (επίσης κλασική η έλλειψη
φαντασίας των φασιστών) ο οποίος τον καθιερώνει (μαζί με τη σβάστικα) ως το
σήμα κατατεθέν του Γ’ Ράιχ. Ας σταματήσουμε λοιπόν να κακοποιούμε την Ελληνική Ιστορία
με τερατώδεις ανακρίβειες (περισσότερες πληροφορίες για το θέμα στο βιβλίο του
Martin Winkler «Ο ρωμαϊκός χαιρετισμός. Κινηματογράφος, Ιστορία, Ιδεολογία»).
Η κατάρα των κλισέ
Ανάμεσα στις εκατοντάδες απόψεις
που γράφτηκαν από το βράδυ του Σαββάτου και έπειτα, διαβάσαμε και τα
χιλιοειπωμένα και παντελώς άστοχα κλισέ: «Ο
Κατίδης μπορεί να πιστεύει σε όποια πολιτική ιδεολογία θέλει, δημοκρατία έχουμε»
ή «Έκανε λάθος που ανακάτεψε την μπάλα με
την πολιτική». Αν χαρακτηρίζουμε τον ναζιστικό χαιρετισμό ως πολιτική
πράξη, τότε κάνουμε το μοιραίο λάθος να αποδεχόμαστε τον ναζισμό ως πολιτική
ιδεολογία! Ο ναζισμός ΔΕΝ είναι πολιτική και δεν πρέπει να εξετάζεται υπό το
πρίσμα της πολιτικής επιστήμης, αλλά της εγκληματολογίας. Και επειδή είναι της
μόδας η «θεωρία των δύο άκρων»: δεν υπάρχει έτερον ήμισυ ή αντίπαλο δέος
απέναντι στο ναζισμό. Ο ναζισμός δεν είναι η κοινωνικοοικονομική θεωρία ενός φιλόσοφου που
διαστρεβλώθηκε ή δεν εφαρμόστηκε σωστά στην πράξη από κάποιους τρίτους και
απέφερε σε ορισμένες περιπτώσεις τραγικά αποτελέσματα. Αυτός που εφάρμοσε τον
ναζισμό δεν ήταν άλλος από τον ίδιο τον εμπνευστή του και οι στόχοι του ήταν
εξαρχής πεντακάθαροι.
Παρακινδυνευμένη θεωρώ επίσης την
αναγωγή μας στην προσφυγική μας καταγωγή, στην προσπάθεια καταδίκης του
ναζισμού: «Ειδικά εμείς που είμαστε ΑΕΚ
και είμαστε πρόσφυγες και ξέρουμε τι θα πει φασισμός και ρατσισμός»
(εννοώντας τη γενοκτονία του Ελληνισμού της Ανατολίας στα 1914-1922 από το
φασιστικό-ρατσιστικό καθεστώς των νεότουρκων και την ρατσιστική αντιμετώπιση
όσων γλίτωσαν και έφτασαν στην Ελλάδα από μερίδα παλαιοελλαδιτών). Καταλαβαίνω
βέβαια ότι η καταφυγή στις ρίζες του συλλόγου γίνεται σ’ αυτήν την περίπτωση
καλοπροαίρετα, όμως ελλοχεύει ο κίνδυνος αντίστροφης ανάγνωσης: «Δηλαδή αυτοί που δεν είναι πρόσφυγες δεν
πρέπει να ξέρουν τι θα πει φασισμός-ναζισμός και δεν υποχρεούνται να τον
καταπολεμούν;». Επομένως θεωρώ αχρείαστο πλεονασμό την αναφορά μας στην
προσφυγιά για το συγκεκριμένο θέμα. Για να είσαι αντίθετος απέναντι στον
ναζισμό δεν προαπαιτείται να είσαι πρόσφυγας, πατριώτης, δημοκράτης κλπ.
Προαπαιτείται να είσαι άνθρωπος και να θέλεις να λέγεσαι άνθρωπος. Αυτό και
μόνο αρκεί.
Η γυναίκα του Καίσαρα
Έχω μπροστά μου την ανακοίνωση
της Ορίτζιναλ. Πολύ σωστά καταδικάζει τη χειρονομία και τον φασισμό γενικότερα,
πολύ σωστά αναφέρεται στις ανθρωπιστικές αξίες και πολύ σωστά δηλώνει ότι άτομα
με φασιστική νοοτροπία είναι ανεπιθύμητα για την οικογένεια της ΑΕΚ. Εδώ
ταιριάζει η γνωστή ρήση του Ιούλιου Καίσαρα για τη γυναίκα του, αλλά
αντεστραμμένη: η Ορίτζιναλ δεν αρκεί να φαίνεται τίμια, αλλά να ΕΙΝΑΙ και
τίμια. Τον ίδιο πόλεμο που κήρυξε προχτές στον Κατίδη οφείλει επιτέλους να
κηρύξει και στον πρώην πρόεδρο με το χουντικό παρελθόν, Μάκη Ψωμιάδη, και να
συμμετέχει στον αγώνα για την επανόρθωση των ζημιών που αυτός ο άνθρωπος έχει
προκαλέσει στην ομάδα. Η σιωπή δέκα και πλέον χρόνων απέναντι του είναι
εκκωφαντική. Επιπλέον, στο χρονοντούλαπο της ιστορίας πρέπει να μπει μια και
καλή το ιδεολόγημα της ΑΕΚτζήδικης γνησιότητας (ΑΕΚόμετρα, «ντου» σε
«βατραχολάγνους» κλπ). Προσωπικά θεωρώ την R πολύτιμο και αναπόσπαστο κομμάτι της
κιτρινόμαυρης οικογένειας και κορωνίδα του οπαδικού μας κινήματος, συμφωνώ με
τις αρχές της, όπως αυτές διατυπώθηκαν το 1982, φέρω τα λογότυπά της στην
καθημερινή μου ζωή και έχω την απαίτηση, αυτοί που διαμορφώνουν τις
κατευθυντήριες γραμμές της οργάνωσης να αντιτίθενται στο φασισμό, όχι μόνο
στους τύπους, αλλά και στην ουσία.
Ουαί υμίν
γραμματείς και Φαρισαίοι υποκριταί
Εκτός από τη διοίκηση της ΑΕΚ,
τις οπαδικές της οργανώσεις και τους άμεσα εμπλεκόμενους στην υπόθεση, ανακοινώσεις
εξέδωσαν πολιτικά πρόσωπα και κόμματα και ποδοσφαιρικοί φορείς. Θέλω να σταθώ
σε μερικές από αυτές, καθώς η υποκρισία χτυπάει κόκκινο (όχι βέβαια με σκοπό
την «υπεράσπιση» της χειρονομίας Κατίδη ή εν είδει «συμψηφισμού»):
-Μαθήματα ηθικής, δημοκρατίας και
αντιφασισμού προσφέρεται να μας διδάξει ο κ. Γιάννης Ιωαννίδης. Ο άνθρωπος που μόλις
πριν λίγες μέρες ψήφισε ενάντια στην άρση της βουλευτικής ασυλίας του
κατηγορούμενου βουλευτή της Χ.Α. «κατά λάθος», όπως ο ίδιος δήλωσε!
-Μαθήματα ηθικής, δημοκρατίας και
αντιφασισμού προσφέρεται να μας διδάξει η ΔΗΜΑΡ (που ούτε ΔΗΜ είναι, ούτε ΑΡ)
του Κουβέλη και της Ρεπούση. Ένα κόμμα, το οποίο αναρωτιέται κανείς πόσο
χαώδεις διαφορές έχει με τη ΧΑ, αφού εντέλει και τα δύο τα συμφέροντα του
Κεφαλαίου εξυπηρετούν, ενώ αποδεικνύονται παράλληλα μετρ στη διαστρέβλωση
εννοιών. Προχωράει μάλιστα και σε υποδείξεις προς την ΠΑΕ ΑΕΚ, αποκαλώντας την
«ομάδα προσφύγων». «Πρόσφυγες»; Τουρίστες που συνωστίστηκαν στην παραλία της
Σμύρνης για να πάνε διακοπές στα απέναντι νησιά δεν ήταν;
-Μαθήματα ηθικής, δημοκρατίας και
αντιφασισμού προσφέρεται να μας διδάξει η ΕΠΟ. Η ίδια ΕΠΟ που μετά την είσοδο
της ΧΑ στη Βουλή, απέσυρε από την επίσημη ιστοσελίδα της την Οδηγία της FIFA για τις φιλοναζιστικές οργανώσεις.
Ποια η μοίρα του Κατίδη από εδώ και πέρα
Δεν πιστεύω ότι ο Κατίδης είναι νεοναζί.
Και αυτό που με πείθει δεν είναι τόσο η απολογία του (όπου προβαίνει σε σκληρή
αυτοκριτική και μπράβο του γι’ αυτό), όσο ο προπονητής μας. Ο κ. Λίνεν είναι
άνθρωπος ευθύς, τίμιος και ειλικρινής (δεν θα εξετάσω το γεγονός ότι είναι
αριστερός, είπαμε και προηγουμένως ότι απέναντι στον ναζισμό πρέπει να στέκεται
κάθε Άνθρωπος). Στις δηλώσεις του ανέφερε πώς ξέρει πολύ καλά τον Κατίδη, μετά
από όλους αυτούς τους μήνες συνεργασίας τους, και αν ο παίκτης ήταν όντως
νεοναζί, θα τον είχε διώξει από την ομάδα. Είμαι της γνώμης λοιπόν ότι ο
Κατίδης πράγματι είχε άγνοια γι’ αυτό που έκανε και για τις αντιδράσεις που θα
προκαλούσε. Και αυτό ίσως είναι χειρότερο. Τον ναζισμό μπορείς να τον
αντιμετωπίσεις και να τον νικήσεις. Την ηλιθιότητα όχι. Η ηλιθιότητα είναι
άπειρη και είναι αήττητη. Ως ΑΕΚτζήδες πρέπει να έχουμε την απαίτηση να απομακρύνεται
από την ομάδα μας κάθε ηλίθιος, είτε αυτός είναι ποδοσφαιριστής, είτε διοικητικό
στέλεχος, είτε οπαδός. Στο καλό λοιπόν Γιώργο Κατίδη, ευχαριστώ για την
προσφορά σου στην ομάδα, εύχομαι να συνειδητοποίησες τι έκανες και να
μετάνιωσες πραγματικά και ελπίζω η τιμωρία δια βίου αποκλεισμού να καταπέσει. Η
πόρτα της ΑΕΚ βέβαια έχει κλείσει παντοτινά.
Επιμύθιο
Το βράδυ του Σαββάτου, συνΕνωσίτης
αδερφός στον οποίο τηλεφώνησα για να σχολιάσουμε το συμβάν, παρατήρησε: «Το κακό είναι ότι έχει γίνει μόδα να είσαι
νεοναζί». Την επομένη, περιδιαβαίνοντας τα κιτρινόμαυρα σάιτ, συνάντησα κάτι
παρεμφερές στο φόρουμ του AEK.com και συγκεκριμένα από το
χρήστη dark_side: «Το δηλητήριο του ναζισμού με ενδιαφέρει να μη γίνεται μόδα και μαγκιά
το μίσος για τον άνθρωπο». Αυτό νομίζω είναι ένα κατάλληλο επιμύθιο το
οποίο μπορούμε να συνάγουμε από όλη αυτήν την ιστορία.
ΥΓ: «Αντικειμενικοί» δημοσιογράφοι έσπευσαν να σπεκουλάρουν περί τιμωρίας της ΑΕΚ με μηδενισμό, επικαλούμενοι την παρ.1 του άρθρου 23 του
Πειθαρχικού Κώδικα της ΕΠΟ για περιστατικά ρατσισμού. Το άρθρο 23 όμως έχει και
τρίτη παράγραφο, όπου ρητά αναφέρεται ότι αν η ομάδα αποδείξει ότι δεν είναι
υπεύθυνη (και φυσικά η Ένωση δεν είναι και δεν θα μπορούσε ποτέ να είναι
υπεύθυνη για τη χειρονομία του Κατίδη), τότε καμία τιμωρία δεν μπορεί να της
επιβληθεί. Προσοχή στο σημείο αυτό στην πανταχού παρούσα 5η Φάλαγγα. Πρέπει να
απομονώσουμε τάχιστα «ΑΕΚτζήδες» που στο όνομα της «διαφορετικότητας» θα
επιδοθούν σε μια παραφιλολογία αυτοτιμωρίας. Η διαφορετικότητα δεν είναι
μαζοχισμός.
Δεν υπάρχουν σχόλια :
Δημοσίευση σχολίου